ZANIMLJIVOSTI

PRIRODA

(priredila: Sanja Jović)

 

Svet mladunaca - "škola života"

Ko ne sanja o školi u kojoj nema ni domaćih zadataka, ni ocena, gde su razredi mali i gde niko ne mora da sedi mirno, a odmor je kad ko poželi? Ovakve škole postoje samo za mladunce u svetu životinja, ali iako deluju kao isuviše lagane, ove škole nisu uopšte tako jednostavne, a izuzetno su važne za sve mladunce - bez nje oni jednostavno ne bi mogli da prežive i odrastu u zdrave jedinke svoje vrste. Ovo je zapravo "škola života" koju moraju svi da prođu kako bi opstali.

Ždrebad se rado takmiči sa roditeljima ili starijom braćom i sestrama u krdu u trčanju i skakanju

Međutim, ovi "đaci" nisu nikakve sveznalice - mnogo stvari moraju dobro da nauče i upoznaju. Predmet "prirodna okolina" uči se polako, korak po korak sve dok mladunče ne upozna sve ono što ga okružuje. I samo ono koje uspe i danju i noću da nađe put do svog skrovišta dobija "prelaznu ocenu".

"Nastavni plan" za male lisičiće obuhvata, pored veštine borbe i veštinu sakrivanja u jazbinama

 

Istu važnost ima i predmet "nabavljanje hrane". Mladi tigrovi, lavovi i naše domaće mačke moraju pod budnim okom roditelja da nauče kako da se prikradu plenu i uspešno ga ulove.

Za male laviće najvažnija je veština lova

Majmuni su, međutim, pretežno vegetarijanci, ali nemaju urođeno znanje koja je biljka za jelo, a koja je otrovna. Zbog toga roditelji dugo biraju hranu za mlade sve dok ovi ne nauče koje biljke treba izbegavati.

I fizičko obrazovanje spada u red veoma važnih "predmeta" u ovoj životnoj školi. Mlade veverice i majmuni moraju dugo i vredno da vežbaju dok ne nauče da se munjevitom brzinom veru uz drveće ili prebacuju sa grane na granu. Mnoge od ovih veština mladunci najbrže savladaju uz pomoć starijih braće i sestara.

Male rode ne moraju u "školu" - one i bez časova znaju da lete

Mlade ptice, međutim, ne moraju u "letačku školu" - one nagonski znaju da lete čim za to steknu potrebnu snagu.

Tokom čitavog "školovanja" mladi ne samo da savladavaju razne veštine, već istovremeno stiču i saznanje o sopstvenoj snazi i mogućnostima, a kroz iskustvo stečeno kroz igru, mladunci uče i da se mnoga životna pitanja ne rešavaju samo fizičkom snagom, već i - glavom.