ZANIMLJIVOSTI |
ZNAČAJNI PRONALASCI (priredio: Rade Popović) |
ParobrodKada je James Wat usavršio parnu mašinu ljudi su, sasvim prirodno, razmišljali kako da je koriste za brodove. Jedan od prvih parobroda izgradio je Amerikanac Robert Fulton, 1807. godine. Brod se zvao Klermon. Plovio je pogonjen bočnim točkovima se lopatama, ali je imao i katarke i jedra. Svoju prvu plovidbu obavio je uzvodno rekom Hadson, od New Jorka od Albanija, prosečnom brzinom oko sedam km/h.
Moreplovci su bili nepoverljivi prema brodovima na pogon parnom
mašinom. Jedrenjaci su bili lepi i, uz pomoc vetra, brzi. Poznato
je da drvo pluta na površini vode a da gvožđe tone. Pa ipak, novi
brodovi gvozdene konstrukcije su plovili. U Bristolu je 1844.
spušten u more brod Velika Britanija. To je bio najveći brod gvozdene
konstrukcije toga doba. Umesto bočnih pogonskih točkova sa lopaticama,
Velika Britanija je plovila pomoću elise, ali je jos uvek imala
jedra sa 6 katarki. |